Dogs don`t care if you win or lose, they only care how you play the game. //Angelika Steinker

AgilityCindie

AGILITY En sport, Ett sätt att umgås, En aktivitet, Ett nöje, En väg till kontakt.

För mig personligen började det med att jag ville ha en Aktivitet för min Cindie. Att det sedan visade sig vara det roligaste sättet att verkligen umgås och få en kontakt med henne som man verkligen både såg och kände det hade jag inte räknat med.

Nu har Agility blivit en del av våran dag och vi har inte bara fått kontakt med varandra utan med flera Agility bitna, tvåbenta vänner.

torsdag 25 mars 2010

Threadel och Serpentin

Under kursen med Mija i helgen jobbade vi en hel del med threadle och serpentiner. Alla fåglar flög ju då inte in och kvittra till alla ggr som vi gick igenom dessa. Hur jag skulle göra och vart jag skulle göra dem där på kursen, det gick ju bra, men...det kvittrade inte alla ggr mellan öronen.

För mig personligen beror nog det på att jag saknar lite grundläggande teorikunskaper, om vad en threadel och serpentin verkligen är. Vilket leder till att man fokuserar på helt fel grej och då blir det ju inte direkt något kvitter inne i holken hur mycket energi någon än lägger ner på att få mig att förstå...och grejen är ju den att tror man sig veta vad en threadle är ja då frågar man ju inte. Vad är en threadel??? :/

Jag trodde att threadel och serpentin var en del av Gregg´s handlingsystem. Så fel det var då :/ Varför trodde jag det då? Jag har bara hört talas om threadle´s och serpentiner under dessa kurser =). Fast att Mija ritade och visade på tavlan precis som det är så kvittrade det inte och detta då för att mitt fokus inte var riktigt i fas med det hon visade.

Det blev att gå in på leta.se och söka. Där hittade jag en supernice sida för AgilityNördar som den så fint heter och här fick jag mitt kvitter i holken:)

Threadle visas här med olika handling i bild samt en film. Sidan är på engelska men det finns en rullist där du kan välja språk med hjälp av google.

Sepentine visar också olika handlings metoder med bilder och film.

Efter att läst dessa artiklar så fattade jag att en sepentin och en threadle handlar om hur hindren står i förhållande till varandra och att det är hundens väg mellan dem som avgör om det är en serpentin eller en threadel.

Serpentin sekvenser
Threadel sekvenser
Att tänka på efter dessa artiklar är då att använda sig av Gregg´s handlingsystem så man inte börjar blanda in något annat system om man nu vill följa Gregg´s.

Inga kommentarer: