Dogs don`t care if you win or lose, they only care how you play the game. //Angelika Steinker

AgilityCindie

AGILITY En sport, Ett sätt att umgås, En aktivitet, Ett nöje, En väg till kontakt.

För mig personligen började det med att jag ville ha en Aktivitet för min Cindie. Att det sedan visade sig vara det roligaste sättet att verkligen umgås och få en kontakt med henne som man verkligen både såg och kände det hade jag inte räknat med.

Nu har Agility blivit en del av våran dag och vi har inte bara fått kontakt med varandra utan med flera Agility bitna, tvåbenta vänner.

fredag 26 mars 2010

Första gemensamma träningen efter kursen ?#!

Fylld av mod och träningslust efter helgens kurs, hade vi i går vår första gemensamma träning. Nu skulle några också på tävling till helgen och därav blev det en något större tränings station, mer en bana men inte fullt ut.

Inlagt här flera av de svåra handlings problem som vi tränade på under kursen. KLASS III moment så att säga, men med möjlighet att välja enklare vägar. Då kan man ju undra varför man trotts bättre vetande ändå tar de där svåra delarna? Med stor risk att då misslyckas med uppgiften.

För hur var det man skulle träna??? Man skulle dela upp allt i små delar och träna under förutsättningar så att hunden lyckas med uppgiften. Det innebär i första hand att jag måste ha uppgiften klar för mig och bra förutsättningar till att utföra dem korrekt så att det blir som jag tänkt.



Jag tillåter mig att skratta åt mig själv och min dumhet att dras med i ivern och modet som följer efter en kurs som varit så givande och fyllt en med mod och glädje inför träningen. Man vill så mycket och det är sååå himla roligt...fast de roliga kanske dämpas något om man då tar förstora steg framåt vilket är lätt att göra när man känner sån entusiasm. De är ju glädjen som är en stor drivkraft men att hålla sig på rätt nivå leder nog till starkare och tryggare glädje.

Nu har jag i allafall uppmärksammat detta övermod, skrattat åt mig själv och kommit fram till lite bättre eftertanke angående vad som är viktigt för mig och min Cindie.

1 kommentar:

Tove, Astra & Tippex sa...

Hej!
Hittade hit via Elins hemsida, jättefin sida du har :)