Dogs don`t care if you win or lose, they only care how you play the game. //Angelika Steinker

AgilityCindie

AGILITY En sport, Ett sätt att umgås, En aktivitet, Ett nöje, En väg till kontakt.

För mig personligen började det med att jag ville ha en Aktivitet för min Cindie. Att det sedan visade sig vara det roligaste sättet att verkligen umgås och få en kontakt med henne som man verkligen både såg och kände det hade jag inte räknat med.

Nu har Agility blivit en del av våran dag och vi har inte bara fått kontakt med varandra utan med flera Agility bitna, tvåbenta vänner.

tisdag 19 augusti 2008

Träning på BHK Härnösand

Mia och jag tog hundarna på en träningsdag i dag... Texas har kommit lågnt nu, från att tidigare ha skyggat för alla hinder som han såg, gick han balansgång på
den nedlagda bommen, hoppade flera gånger över hindren och han viftade på svansen hela tiden.

Skott träning fick vi oxå. de sköts hejvilt på skyttebanan mitt emot och det hördes väldigt tydlig i dag. bra bra

Cindie, ja hon var lika kollrig i dag som på tävlingen, jag körde en heldel slalom och på vår träningsställning för slalomet, gick det väldigt bra, men det blir mer som att springa mellan pinnarna, svängarna blir obetydliga och det hjälper ju inte riktigt hela vägen när man vill få henne att förstå att det ska svängas hmm...

Vi provade även då riktiga slalomet när det gick så bra på den andra, fast ja det gick en gång nästan hela vägen fram, missade på sista pinnen, ja vad gör man då ska man ge godis och uppmuntran eller vad??? Jag tyckte ju att hon var jätte duktig och blev glad och hon fick gott gott... kanske skulle jag ha stannat där och inte kört en gång till som jag nu gjorde för då gick det åt pipsvängen å man vill kör igen och igen och igen tills de får till det men ja... f_n vad man kan bli kollrig själv i bland 80% regeln var det ju som gällde...funkar det inte backa och ta det som funkar.

Rasmus, han ja gud vad jag blir impad av honom, han ät jätte duktig, vi provade på att hoppa hinder, det har han ju provat tidigare och det går lätt. Men i dag ja då fick han prova på gungbrädan, den som Cindie är rädd för, han bara travade på och jag fångadeupp fallet för att dämpa smällen men han var ju hur cool som helst på den, jätte kul. Han fick även prova på tunneln och det var väl ingen konst det heller.

Cindie som satt på sidan av och kollade på Rasmus drabbades av övermod och tog gungbrädan i spång marsch, det gick så fort upp att brädan inte han åka ner 1 cm innan hon var länst ut och naturligtvis hoppade hon då ... ja hm det var ju inte meningen då och nästa sväng gick inte riktigt lika fort...

Men nu gäller det att backa på träningen av tjuvstarter för hon har blivit en rackar på det igen... ja det är väl något som man konstant kommer att få hålla i schack på henne så ivrig som hon är.

Mia överraskade sedan mig med Tårta och Present, så där bara dukade hon upp och serverade Tårta med ljus i och allt, gulligt va? Lite fiffig är hon allt lilla söstra Mi... fast vi är bara kusiner...

Dagen avslutade vi sedan med en promenad i skogen innan vi sedan åkte hem. Oj nu va klockan 13:00 och vi åkte vid 10:00 hmm tiden går fort när man har roligt och vi fikar och pratar om vart annat.

Fast jag undrar vem det är som har tappat godis över hela planen, Rasmus hittade jätte mycket godis över hela plan. Inte konstigt att så många hundar stannade och nosade på backen i torsdags på tävlingen, det är godis över allt där...

Inga kommentarer: