Dogs don`t care if you win or lose, they only care how you play the game. //Angelika Steinker

AgilityCindie

AGILITY En sport, Ett sätt att umgås, En aktivitet, Ett nöje, En väg till kontakt.

För mig personligen började det med att jag ville ha en Aktivitet för min Cindie. Att det sedan visade sig vara det roligaste sättet att verkligen umgås och få en kontakt med henne som man verkligen både såg och kände det hade jag inte räknat med.

Nu har Agility blivit en del av våran dag och vi har inte bara fått kontakt med varandra utan med flera Agility bitna, tvåbenta vänner.

torsdag 28 augusti 2008

Löpet har kommit!

Ja, naturligtvis kom min lilla tös i gång med löpet nu precis till den sista tävlingen, som var i söndags.

Vi som har tränat på slalom så bra, ha ha ja visst har vi tränat men det är inte 100% än.

Jag tränar numera med mina snedställda pinnar hemma på gården och det går riktig bra hon springer igenom och det blir mera sväng av denna metod än med pinnarna på klubben.

En rolig grej var när jag skulle börja att träna slalom med henne på fel sida, lite förrvirad och väldigt tveksamt gick hon på min högra sida efter min visande hand... när jag sedan visade henne runt för att då ta den första porten blev hon helt ställd mycket mycket sakta gick hon genom första porten och sedan med min hjälp genom andra porten ... tänk! att det kan bli sådan skillnad av ett sidbyte. Nu får jag ta det, jag vill att hon ska vara säker på slalomet innan jag gör fler byten av sidan men det var en intressant erfarenhet att se detta ombyte av fart och hastighet.

Det som oxå blivit tydligt för mig nu när jag tränat med dessa pinnar är faktumet om hunden verkligen förstår vad den gör... som slalomet ska hon bara få beröm och godis när hon klarar hela slalomet elller ska hon även få beröm och godis när hon gör alla pinnar utom kanske den sista eller de två sista pinnarna?

Det har varit ett litet dilemma om jag ska ge eller inte, jag tycker att hon har varit väldigt duktig när hon har gjort alla men kanske missat de två sista eftersom hon tidigare gått in på en och sedan sprungit på sidan av alla andra.

Svaret på den frågan för mig nu är att det blir bara beröm och godis när hon gör alla pinnarna. Det blev så tydligt med dessa pinnar att hon lärde sig att gå förbi den sista pinnen. Kan hon lära sig att gå fel, ja då kan hon lära sig att gå rätt oxå.

Inga kommentarer: