Dogs don`t care if you win or lose, they only care how you play the game. //Angelika Steinker

AgilityCindie

AGILITY En sport, Ett sätt att umgås, En aktivitet, Ett nöje, En väg till kontakt.

För mig personligen började det med att jag ville ha en Aktivitet för min Cindie. Att det sedan visade sig vara det roligaste sättet att verkligen umgås och få en kontakt med henne som man verkligen både såg och kände det hade jag inte räknat med.

Nu har Agility blivit en del av våran dag och vi har inte bara fått kontakt med varandra utan med flera Agility bitna, tvåbenta vänner.

tisdag 16 mars 2010

Rättvik 14 mars Tävlingsdebut för mig och Cindie

Så kom då dagen då vi skulle debutera på en officiell tävling. Trotts att vi då hade sovmorgon vaknade jag hm nja vid halv sju. Lite svårt att smyga när stugan bestod av ett rum. Jag tassade så gott jag kunde men Elin vaknade i alla fall, om det nu var jag som väckte henne eller hon som vaknade ändå vet vi inte än. =)

Vi fikade och kollade på Skavlan, packade våra saker. Elin satte i gång med städningen dammsög torkade golv och dammade av mattor med en himla fart. Själv diskade jag torkade av bänkar och bord städade ur toaletten. Elin tog en promenad ner till Dalhalla och jag plockade upp Johanna på vägen. Vid halv elva var vi på plats.

Efter första toa besöket gick vi och bockade för oss på listorna. Trotts att jag nu inte hade några som helst förväntningar eller krav på mig, blev jag så j_la nervös. Jag han med 5 toa besök innan det var dags för start. Jag hade start nr 22 i hopp klassen och det kändes rätt skönt. Jag hade god tid på mig att hämta Cindie efter banvandringen då.

Jag ställde säker tusen konstiga frågor till Elin innan vi skulle starta och hon hade ju sitt eget lopp med Älva i sitt huvud. Ville även att någon skulle filma oss på våran debut men som det såg ut i början, verkade det som att det inte skulle gå. Small och Medium körde hopp När Large körde Agility. Risken var att vi skulle krocka och köra samtidigt och då inte kunna filma varandra.

Då blev det banvandring i 8 min banan inte allt för svår ... men däcket hm insåg att vi skulle ha kört däcket på träningen sist vi var där men men...det är bara att tuta och köra.

Cindie blev som vanligt överlycklig när hon fick komma ut och in i hallen, däremot blev det lite väl trångt i gången där vi stod och vänta på våran tur och hon gillade inte allt skällande runt om henne, hon vände sig konstant om så fort någon skällde bakomför henne. Så hände det då att hon blev nypen i baken av en schäfer som flög på henne bakifrån när vi stod där och vänta precis innan vi skull in till start. Rumpan for ju in mellan benen och hon blev lite låg, vi busade lite och jag försökte få hennes fokus på mig i stället för allt skällande men hon snurrade frenetiskt runt på alla skall och det skällde ju över allt.

Då skulle vi starta, jag tänkte tyvärr inte på att det som hände skulle påverka starten, men det gjorde det ju. Det blev en liten tjuvstart och hade jag tänt på att det förmodligen berodde på nypet i baken och obehaget av allt skällande. Skulle jag först och främst stannat kvar lite längre och gått tillbaka till henne och berömt henne innan jag gick helt ut på min plats. Men man lär så länge man lever. Jag var ju själv nervös och hade ju inte alla mössen hemma förens vi var hemma i stan.

Jag drog henne med mig vid ett av hoppen och fick där en vägran men det fixade vi till och sen gick hon som vanligt kanske lite mindre fart än brukligt men hon var jätte duktig och döm om min förvåning när jag ser att hon rusar mot däcket... fast... jag blev mer förvånad när hon bromsar in och sen springer helt på sidan om däcket... för det har ju typ aldrig hänt !!! hoppat mellan däcket och ställningen ja men inte helt väjat och sprungit på sidan om :/. Däcket var precis som vårat fast i silvertejp =).

Jaaa.... nu har vi debuterat =) överlycklig och godissugen kom vi i mål och foten höll.

Nu var det bara Agilityn kvar start nr 10 hade vi nu, å jag han på toa en gång till mellan oxå helt otroligt. Om alla mössen varit hemma hade jag vid detta lag kommit på det där med tjuvstarten men som sagt... de var inte i närheten av sitt bo just då.

Man skulle ju kunna tro att cindie skulle ha kommit över sitt dilemma med skällande bakom och att jag skulle hinna placera mig och starta henne denna gång, men som sagt nu blev det en riktig tjuvstart jag han inte ens förbi fösta hindret innan hon var i väg och gjorde en Shacira upp på A-hindret i en rasande fart...

Förargligt var att hon inte hörde mig när jag ropade hennes namn heller, ljudnivån inne var enormt hög men hon var i allafall lycklig och det var viktigast. Farten var även nu något dämpad men sedan tycker jag att allt flöt på super nice slalomen satt som en smäck hon drog på det direkt gick jättefint hela vägen, gungbrädan likaså var lite rädd att det skulle bli ett skutt rätt ut i tomma intet men gjorde det gallant. Den snäva svängen efter platten som jag trodde skulle bli ett problem fixade hon som att hon inte gjort annat... åhhh nu har vi debuterat och vi har lärt oss massor massor massor av saker och träffat trevligt Agility folk ja vi har haft en super rolig helg i Rättvik.

Film blev det oxå på Agilityn, Elin hann med det och jag hann filma Älva och Elins Agility...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vad kul med debut! Synd på schäfern... men skönt att ni räddade upp situationen och fick roligt iaf! Ja jag hoppas att vi ses fler ggr! Vilket vi lär göra nu när du är frälst!

Unknown sa...

...och nu kul att se film! Det där kommer bli riktigt bra! :D