Dogs don`t care if you win or lose, they only care how you play the game. //Angelika Steinker

AgilityCindie

AGILITY En sport, Ett sätt att umgås, En aktivitet, Ett nöje, En väg till kontakt.

För mig personligen började det med att jag ville ha en Aktivitet för min Cindie. Att det sedan visade sig vara det roligaste sättet att verkligen umgås och få en kontakt med henne som man verkligen både såg och kände det hade jag inte räknat med.

Nu har Agility blivit en del av våran dag och vi har inte bara fått kontakt med varandra utan med flera Agility bitna, tvåbenta vänner.

måndag 22 mars 2010

Kurs med Mija på hemmaplan =)

Äääääntligen känns det som att vi är tillbaka på banan. Efter en långvarig skada som intet gjorde all träning efter Ewa och Emmelis kurs i fjol sommar så har vi väckt upp minnena från den kursen och fått ytterligare vägledning av Mija under helgen som gått. Yiiiiiihaaa!!!

Gissa om jag blev glad när Mija sa att vi skull ha en heldel banläsning under kursen, något som jag själv har satt på min lilla lista om vad jag behöver träna. =)

Det har varit en mycket givande helg för oss, vi har ägnat en heldel till att thredla och serpentina och framför allt att hitta dem i banor, vart och när, vilket är suve när man väl fattar vad man håller på med :/... vilket inte då var givet i alla situationer.

I bland stod man som en fågelholk och väntade på att någon liten snäll mes skulle flytta in. Mija visade sig vara väldigt observant på oss lite försiktiga Norrlänningar och lyckades galant med att peta in en liten fågel så det kvittrade till mellan öronen.

Har under helgens kurs känt att jag har fått information och vägledning som gäller för mig och Cindie och våran fortsatta träning. En målbild och inblick i de högre klasserna. Vi är ju än så länge i Klass I, men med målsättningen att ta oss upp i klasserna. Att i förhand veta och förstå vad som gäller i det högre klasserna ger oss en möjlighet att dela upp och lägga in lite avancerade övningar mellan varven. Inbillar mig att det kommer att ge mig säkrare handling och tryggare hund =).

hmm bör väl tilläggas oxå att jag är en gregorian ;) ... Vi tränar efter Greg Derrett´s handling system och inget annat ;)

1 kommentar:

Jo sa...

Kul att kursen gick så bra! Ni råkade inte filma nåt?