Dogs don`t care if you win or lose, they only care how you play the game. //Angelika Steinker

AgilityCindie

AGILITY En sport, Ett sätt att umgås, En aktivitet, Ett nöje, En väg till kontakt.

För mig personligen började det med att jag ville ha en Aktivitet för min Cindie. Att det sedan visade sig vara det roligaste sättet att verkligen umgås och få en kontakt med henne som man verkligen både såg och kände det hade jag inte räknat med.

Nu har Agility blivit en del av våran dag och vi har inte bara fått kontakt med varandra utan med flera Agility bitna, tvåbenta vänner.

måndag 4 maj 2009

Privat träning!

Tusen tusen tack till dig Elin som gick igenom första kursdagen med mig som jag missade. Jag lärde mig otroligt mycket bara av att titta på vad du och din hund kunde.

Jag har då börjat min handling kurs som ska ta mig steget närmare tävlings banan och en något mer kontrollerad handler. :) Ja för det hänger ju på mig att jag vet vad jag ska göra på banan och att vi har tränat på allehanda svängar och linjer som kan tänkas dyka upp på tävling.

Flera nyttiga små trixs och tips till att få lilla Cindie följsam och uppmärksam fick jag av Elin idag och det bästa är att Elin har viljan och tålamodet att locka fram glädjen och viljan till att lära hos både förare och hund.

För er som redan håller på vet Ni kanske vad box-träning är, där visade hon på tre olika kombinationer på hindertagning. Där vi då kan träna hunden att ta dem helt självständigt utan att jag som förare ska behöva springa med och visa på varje hinder ... mycket bra... det var rakt linjetag, solfjädern och sväng.

Ringträning var oxå otroligt effektivt för att få bra kontakt och följsamhet hos hunden. åh de oxå byggt på hundens fria vilja att följa mig utan komandon :) åååh kul kul kul...

Nu ser vi fram emot första klubbtävlingen i morgon ...

Inga kommentarer: